środa, 18 marca 2015

Przeznaczenie a wolna wola.

Wiara w przeznaczenie jest jednym z filarow wiary. Kazdy muzulmanin ma obowiazek wierzyc ,iz Allah jest Stworzycielem wszystkiego ,ze On Subhanahu wa ta'ala posiada wiedze na temat przeszlosci,terazniejszosci i przyszlosci i wszystko to zostalo zapisane 50.000 lat przed stworzeniem nieba i ziemi. Istnieja 4 aspekty dotyczace wiary w przeznaczenie :

1. Wiedza Allah.

Wiara, iz wiedza Allah obejmuje wszystko. On wie co sie wydarzylo, co sie wydarzy i to wszystko co nie mialo miejsca . On Subhanahu wa taala wiedzial to wszystko juz przed stworzeniem.

2. Wiara w to,ze wszystko zostalo spisane Al Kitabah.

  • 50.000 lat przed stworzeniem nieba i ziemi wszystko zostalo spisane w Ksiedze Al Lawh al- Mahfud. Nic w niej nie moze byc zmienione.
  • Po stworzeniu Adama aleyhi salem cale stworzenie dalo swiadectwo , ze Allah jest ich Panem.
  • Juz w lonie matki zostaje spisane zycie danej osoby jej status i czyny .
  • Roczny spis - ktory ma miejsce w Noc Przeznaczenia i moze byc zmieniony przez suplikacje wiernego
  • Dzienny spis - tego dnia grzech moze byc wybaczony, czyjs status wywyzszony , czyjes cierpienie zmniejszone itd.

Spisy te moga ulec zmianom wedlug suplikacji wiernego oprocz Spisu w Ksiedze Al Lawh al Mahfud.  Zmiany sa zapisane w Al Lawh al Mahfud , jest to jedyny Spis ktory nie podlega zmianom- ostateczny Spis.

3. Wola Allah- Mahsee'ah

Uniwersalna Wola - jest to wszystko to co ma miejsce za Jego pozwoleniem jednak nie zawsze jest Mu to  mile, jednak w swej Madrosci On wie dlaczego musi sie wydarzyc. Nikt nie moze uciec od uniwersalnej Woli Allah. Przyklad - niewiara jest dla Allah nie mila jednak ma miejsce aby wierni wiedzieli czym jest wiara i aby wybrali jedna z drog. Gdyby istniala tylko wiara i ludzie nie mieli by opcji wyboru , Dzien Sadu , Raj i Pieklo nie mialo by sensu.
Wola Prawna - jest zwiazana z tym co Allah kocha i miluje bez wzgledu na to czy sie to wydarzy czy nie. Czlowiek ma wybor aby podazac za nakazami Allah lub nie .

4. Wiara w to,ze to On Subhanahu wa taa'ala jest Stworzycielem wszystkiego.

Skoro ,wiec wszystkie wydarzenia ,ktore mialy miejsce  jak i te ktore jeszcze nie mialy miejsca sa spisane jaki jest wiec sens staran i dazen by zarobic na Raj ? Pytanie to bardzo czesto padalo juz za czasow Proroka salla lahu aleyhi wa sallem. Jednak musimy zrozumiec,ze jedno nie wyklucza drugiego.
Obserwujac swoje zachowanie widzimy,iz nasze czyny nie sa takie same jak martwych obiektow ktore nie maja zadnej kontroli . Musimy wiec rozroznic pomiedzy akcjami/ruchami ktore sa mimowolne a tymi ktore my sami wybieramy aby zrobic. Tak,wiec nie mamy kontroli nad ruchami serca ,pluc, nad przeplywem krwi w zylach i tysiacu innych skomplikowanych zjawisk ktore dzieja sie/maja miejsce w naszych organizmach bez naszej wiedzy. Sa to nieumyslne, odruchowe akcje/ruchy nad ktorymi nie mamy zadnej wladzy i ktorych nie kontrolujemy. Podobnie jak osoba , ktora jest dotknieta drgawkami i nie jest w stanie powstrzymac poszczegolnych czesci ciala od drgania.
Jednak gdy osoba spozywa posilek, pije , podrozuje, kupuje, sprzedaje, siada, wstaje, wychodzi za maz/zeni sie itd. robi to z wlasnego wyboru i swoimi silami ( pamietajac ,ze Allah nam na to zezwolil - bez Jego woli nic nie moze miec miejsca ).
Gdy Allah przeznaczyl zaopatrzenie dla poszczegolnej osoby , stworzyl on rowniez sposob w jaki to zaopatrzenie dana osoba otrzyma. Tak,wiec musimy sie starac kazdego dnia i wkladac wysilek aby byc dobrymi ludzmi oczekujac nagrody. Allah przeznaczajac ,ze ta i ta osoba bedzie poblogoslawiona dzieckiem , przeznaczyl On rowniez ,ze ta osoba wyjdzie za maz/ozeni sie jak i ,ze bedzie miec intymny stosunek z malzonka/malzonkiem poniewaz srodki/przyczyny sa czescia tego co jest przeznaczone. Podobnie gdy Allah przeznaczyl komus Raj , przeznaczyl rowniez ze osoba ta bedzie wierzaca i bedzie posluszna nakazom Allah. Gdy Allah przezanaczyl komus chorobe wtedy osoba ta powinna szukac kuracji / leczenia , gdyz Allah przeznaczyl chorobe ale i kuracje za pomoca ktorej nastapi uzdrowienie. Allah przeznaczyl ,ze dana osoba bedzie prosila Go o pomoc i nadzieje, o wiare i droge prosta i Allah przeznaczyl,ze ta osoba otrzyma to o co prosila. Tym samym inna osoba ktora nie wzywa Allah i jest zbyt arogancka by Go prosic o cokolwiek uznajac ,ze jest samowsytarczalna , bedzie pozostawiona przez Allah w jego nędzy. Prorok salla lahu aleyhi wa sallem przed podroza zawsze sie przygotowywal , gdyz ufanie Allah oznacza rowniez nasza akcje , czyli zawiazuje wielblada i ufam Allah jednoczesnie.
Cale stworzenie nalezy do Allah i robi On cokolwiek chce ze swoja kreacja bedac Sprawiedliwym . Uwielbiony Allah jest Najsprawiedliwszy i daleki jest od tego co niektorzy Mu przypisuja czyt. bycie niesprawiedliwym. Ktos kto jest niesprawiedliwy zabiera cos co do niego nie nalezy , do Allah nalezy wszystko to co jest w niebiosach i to co jest na ziemi , do Allah nalezy wszystko. On Subhanahu wa Taa'ala kocha posluszenstwo od swoich slug i nakazuje im byc poslusznym wobec Jego nakazow, Allah wspomaga tych ktorzy sa Mu posluszni.  Zakazuje On niesposluszenstwa ale Jego Wola bylo aby mialo miejsce , nie oznacza to jednak ,ze jest Mu to mile lub ,ze bylo to przez Niego nakazane. Allah Wyslawiony wie o wszystkim zanim to nastapi , On Subhanau wa Taa'ala wiedzial co Jego stworzenie uczyni zanim tego dokona . Za Jego pozwoleniem i nakazem Pióro zapisalo wszystko w Ksiedze Al Lauh al- Mahfooz - dobre i zle czyny . On Subhanahu wa taa'ala uwielbia tych sposrod Swoich poddanych slug ,ktorzy sa Mu posluszni , On przypisuje ich dobre uczynki do nich samych i obiecuje wspaniala nagrode za to , jednak bez Jego pomocy nie byli by w stanie dokonac czynow za ktore nalezy sie nagroda. Tym samym, potępia On tych , ktorzy sa Mu nieposluszni i ostrzega przed nieposluszenstwem . On przypisuje ich zle uczynki do nich samych i jest to w zgodzie z Jego Przeznaczeniem. On sprowadza z drogi prostej kogo chce i prowadzi droga prosta kogo chce bedac tym samym najsprawiedliwszym Stworca. Tylko Allah wie co jest w naszych sercach i to On wie kto zasluguje na Raj a kto na Pieklo nigdy tez nie sprowadzi On z drogi prostej kogos kto na to nie zasluzyl ani nie poprowadzi droga prosta kogos kto nie jest jej wart. Allah wie najlepiej.

ZRODLO : Opracowane na podstawie :  " The four levels of belief in al-Qadar " by Dr. Saleh as Saleh oraz " Divine Will and Predestination " by Dr. Umar S. al - Ashqar.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz